آدرس: تهران، پاسداران، خیابان گل نبی، بعد از تقاطع زمرد (ناطق نوری)، پلاک 40، طبقه دوم غربی، واحد 207

ریسک های ایمپلنت دندان را می شناسید؟

ایمپلنت دندان عبارت است از قطعه فلزی که درون استخوان فک جاسازی می شود. این فرایند با عمل جراحی همراه است که از دندان مصنوعی محافظت کند. بعد از این مرحله، دندان جایگزین روی قطعه کاشته شده سوار می شود.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان بسیار زیاد است ولی در برخی از افراد موفقیت آمیز نیست. حدود 5 تا 10 درصد ایمپلنت ها چند ماه یا چند سال بعد از جراحی با شکست روبرو می شوند.

آیا شما تا به حال ایمپلنت یا کاشت دندان داشته اید؟ آیا می دانید ایمپلنت دندان چیست و چه خطراتی دارد؟

اگر می خواهید ایمپلنت دندان انجام دهید یا در حال حاضر ایمپلنت دارید با ما همراه باشید. در این بخش درباره ایمپلنت و ریسک های ایمپلنت دندان بیشتر خواهید دانست.

ریسک های ایمپلنت دندان را می شناسید؟

چه عواملی بر میزان ریسک های ایمپلنت دندان تاثیر گذار هستند؟

عوامل متعددی ممکن است درموفقیت یا عدم موفقیت ایمپلنت دندان موثر باشند. این موارد ممکن است به عادات شخص یا برخی بیماری های مادرزادی مربوط باشد. در ادامه رایج ترین عواملی که منجر به شکست فرایند ایمپلنت می شود، بررسی می کنیم.

1. بیماری لثه

سالم بودن لثه یکی از عوامل اصلی در موفقیت ایمپلنت دندان است. اگر بیماری لثه دارید نباید ایمپلنت کنید تا زمانی که کاملا بهبود یابید. زیرا عفونت حاصله از بیماری ممکن است به لثه و استخوان فک آسیب بزند.

اگر در این وضعیت ایمپلنت انجام شود، اطراف آن را عفونت می گیرد. پس بهتر است قبل از ایمپلنت به دکتر متخصص مراجعه و لثه خود را درمان کنید که از ریسک های ایمپلنت دندان جلوگیری شود.

2. سیگار کشیدن

یکی دیگر از عوامل خطرزا در ایمپلنت دندان استعمال سیگار یا دخانیات است. سیگار جریان خون در لثه را کم و فرایند بهبود را کند می کند. تحقیقات بسیاری حاکی از آن هستند که احتمال عدم موفقیت ایمپلنت در افراد سیگاری 20% بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

البته این آمار بدان مفهوم نیست که اگر سیگاری هستید نباید ایمپلنت دندان انجام دهید. ما به شما توصیه می کنیم یک هفته قبل از ایمپلنت و حداقل دو ماه بعد از آن سیگار نکشید که از ریسک های ایمپلنت دندان در امان باشید.

3. استخوان فک نامناسب

یکی از دلایل موفقیت جراحی ایمپلنت دندان، مناسب بودن استخوان فک است. در این جراحی استخوان باید تا حدی سالم باشد که قطعه فلزی را در خود جای دهد. اگر استخوان فک سالم و مناسب نباشد، جراح نمی تواند ایمپلنت را درون فک شما بکارد.

در افرادی که پوکی استخوان دارند احتمال خطر بالاتر است. زیرا زمانی که تراکم استخوان کم می شود، استخوان ها شکننده می شوند.

4. شرایط خاص پزشکی

اگر شخص بیماری مثل آرتریت روماتوئید یا دیابت داشته باشد، سیستم دفاعی بدن ضعیف و سرعت بهبودی آهسته تر است. این مسئله باعث می شود تجمع استخوان در محل کاشت ایمپلنت با سرعت بسیار کمی انجام شود.

استفاده از بعضی داروها ممکن است ریسک های ایمپلنت دندان را بالا ببرد. پس بسیار حائز اهمیت است که پزشک جراح را از داروهایی که مصرف می کنید آگاه سازید.

در سال 2016 محققان دانشگاه مک گیل دریافتند که مصرف داروهای سوزش معده رشد استخوان را کاهش می دهند. در نتیجه بر میزان پذیرش ایمپلنت در استخوان فک تاثیرگذار هستند. در همان سال محققان دانشگاه بوفالو همان نتایج را در مورد مصرف داروهای ضد افسردگی گزارش دادند.

5. بهداشت ضعیف دندان

رعایت درست بهداشت پس از ایمپلنت ممکن است تاثیر بسزایی بر ریسک های ایمپلنت دندان داشته باشد. درواقع عدم رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان، مراحل اتصال ایمپلنت به استخوان فک را با مشکل روبرو می کند.

6. حساسیت به ایمپلنت

گاهی فرد به فلز تیتانیوم استفاده شده در ایمپلنت حساسیت دارد. علائم آلرژی ممکن است شامل تورم، از دست دادن چشایی و گاهی احساس سوزن سوزن شدن باشد. در این حالت به جراح خودتان اطلاع دهید که از ایمپلنت با جنس دیگری استفاده کند.

7. جراح بی تجربه

دانش و تجربه تمام جراحان با یکدیگر برابر نیست. پس در انتخاب جراح دقت کنید. یک جراح با تجربه کافی می داند چند ایمپلنت برای دندان شما نیاز است. همچنین آنقدر ماهر است که به بافت لثه آسیب نزند. جراحی را انتخاب کنید که چند سال تجربه جراحی ایمپلنت داشته باشد.

ریسک های ایمپلنت دندان در کوتاه مدت چه هستند؟

عوارضی که پس از کاشت ایمپلنت در کوتاه مدت ظاهر می شود ممکن است به جراحی یا عفونت های محتمل پس از آن مربوط شود. در ادامه آن ها  را بیشتر می شناسیم.

عوارض که به دنبال جراحی غیر اصولی ظاهر می شود

یک جراح با تجربه قبل از اقدام به ایمپنت دندان، دهان شما را کاملا معاینه و سلامت لثه ها و استخوان فک را بررسی و ارزیابی می کند. عکس رادیولوژی دندان ها به جراح این امکان را می دهد که از سلامت کلی دهان شما آگاه شود.

با ارزیابی دهان و دندان، جراح درباره سوابق پزشکی دندان ها و جراحی های قبلی شما اطلاعات کسب می کند. در صورت عدم ارزیابی درست دهان و دندان جراح ممکن است به اشتباه ایمپلنت انجام داده و شما را در معرض ریسک های ایمپلنت دندان قرار دهد.

اگر ایمپلنت دندان برای شما مناسب نباشد و جراح به اشتباه کاشت را انجام دهد، در محل کاشت فشاری ایجاد می شود. در نتیجه رشد باکتری های هوازی در این محل تحت فشار، احتمالا لثه شما دچار عفونت یا آبسه خواهد شد.

سایر ریسک های کوتاه مدت ایمپلنت

مشکلات اولیه کاشت یا عوارض ناشی از ایمپلنت دندان ممکن است اندکی بعد از عمل یا سال ها بعد اتفاق بیفتد. به یاد داشته باشید که بعد از جراحی تا حدی درد و ناراحتی خواهید داشت که با داروهای مسکن قابل کنترل است.

معمولا تا زمانی که استخوان فک به درستی با ایمپلنت ادغام نشود، دندان مصنوعی به آن متصل نخواهد شد؛ اما گاهی جراح پس از کاشت ایمپلنت فورا دندان را می چسباند.

این روش نیاز به ویزیت کمتری دارد ولی فشار بیشتری بر ایمپلنت وارد می شود. درنتیجه احتمال ریسک های ایمپلنت دندان را بالا می برد.

اگر 5 تا 7 روز بعد از جراحی درد بهبود نیافت حتما با جراح تان صحبت کنید. بهبودی کامل بین 3 تا 6 ماه طول می کشد. گرچه درد و تورم بعد از جراحی عادی است ولی مراقب عفونت در محل کاشت باشید.

عفونت ممکن است حین یا بعد از جراحی ایجاد شود. همان طور که گفتیم سیستم دفاعی ضعیف، استعمال دخانیات و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است باعث عفونت شوند.

ریسک های ایمپلنت دندان را می شناسید؟

ریسک های ایمپلنت دندان در طولانی مدت چه هستند؟

گاهی بعد از ایمپلنت هیچ مشکلی ایجاد نمی شود و ظاهرا همه چیز خوب است، ولی بعد از گذشت مدتی مشکلاتی ایجاد می شود. یکی از مشکلات جدی آسیب عصبی است.

اگر جراح، کاشت ایمپلنت را نزدیک عصب انجام دهد این امکان وجود دارد که در طولانی مدت به عصب آسیب وارد شود. علائم آسیب عصبی ممکن است بی حسی، سوزن سوزن شدن زبان، لب ها و لثه ها باشد.

پس زدن ایمپلنت معمولا اتفاق نمی افتد ولی این موضوع گاهی پیش می آید و استخوان فک، ایمپلنت را پس می زند. علائم این وضعیت ممکن است درد در محل کاشت، تورم، تب و لرز باشد.

علاوه بر موارد مذکور گاهی آسیب در نواحی اطراف ایمپلنت موجب سست شدن و از کار افتادن آن می شود.

توصیه های نهایی

برای کاهش هر چه بیشتر ریسک های ایمپلنت دندان و احتمال بروز مشکلات مذکور، حتما بهداشت دهان را رعایت کنید. دهان، ایمپلنت ها و لثه ها را تمیز و سالم نگه دارید. حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. دهان خود را با دهان شویه بشویید. برای معاینه های معمول هر شش ماه به دندان پزشک مراجعه کنید و سیگار نکشید.

در این بخش با رایج ترین ریسک های ایمپلنت دندان آشنا شدیم. بیشترین عارضه ای که ممکن است افراد را پس از این فرآیند درگیر کند عفونت های باکتریایی است. درنتیجه با حفظ بهداشت دهان، سال ها از دندان های ایمپلنت شده خود لذت ببرید.

Source: www.healthline.com

آموزش